نکروز آواسکولار استخوان تالوس

نکروز آواسکولار به دنبال توقف خونرسانی کامل و موقت به قسمتی از استخوان رخ می دهد.در نتیجه استخوان مرده و کلاپس می کند و باعث تخریب غضروف و آرتروز مفصلی و درد میشود.

علت بیماری شامل:
تروما: شکستگی باعث آسیب دیدگی عروق تغذیه کننده استخوان می‌شود
غیر تروماتیک: مصرف کورتون به خصوص موارد با دوز بالا در بیماری‌های روماتیسمی، لوپوس و سرطان ها،مصرف زیاد الکل، رادیوتراپی و شیمی درمانی.
در موارد شکستگی استخوان تالوس هرچه شدت شکستگی بیشتر باشد ، احتمال سیاه شدن استخوان تالوس نیز بیشتر است.در برخی از شکستگی ها، گاها تا صد درصد دچار این مشکل می‌شوند.بنابراین سیاه شدن استخوان تالوس ارتباطی به نوع درمانی که برای بیمار انجام شده ندارد.

زمانی که استخوان تالوس کلاپس میکند ، علائم شروع می شود که شامل آرتروز و کج شدن مچ پا (دفورمیتی) است.که معمولاً جهت اصلاح این وضعیت نیاز به جراحی های پیچیده می باشد.
جهت تشخیص نکروز آواسکولار تالوس نیاز به انجام موارد زیر می باشد:
  • ام آر آی
  • رادیوگرافی
  • سی تی اسکن

• خشک کردن مچ پا یا Ankle fusion
  • کاهش فشار داخل استخوان core decompression :در این روش جراحی داخل استخوان تالوس دریل می‌شود، نتیجه این کار کاهش فشار داخل استخوان و افزایش خون رسانی است البته این روش در مراحل اولیه قابل انجام است و میتواند مفید باشد.
  • shock wave: با استفاده از امواج سونو جریان خون در داخل استخوان افزایش می یابد.
در نهایت باید گفت که متاسفانه نکروز استخوان تالوس نتیجه بدی خواهد داشت و به علت دردهای شدیدی که در مچ پا ایجاد می کند اغلب نیاز به فیوژن ویا خشک کردن مچ پا خواهد بود.