نقص غضروف تالوس

به دنبال پیچ خوردن مچ پا یا شکستگی ، غضروف روی استخوان تالوس دچار آسیب می شود که حاصل آن ،ایجاد شکاف های کوچک در غضروف بوده و بمرور زمان حفره یا کیست زیر سطح غضروف تشکیل می شود که به آن دیفکت یا نقص غضروفی گفته می شود.شدت این دیفکت از یک آسیب خفیف تا یک حفره بزرگ و تخریب استخوان متغیر است.

علائم آسیب غضروفی تالوس شامل موارد زیر است:
  •  درد مداوم یا گاهگاهی مچ پا
  • احساس خالی کردن یا ناپایداری مچ پا
  • خشکی و سفتی مچ پا
  • اشکال در راه رفتن، دویدن یا ورزش
یک متخصص مچ پا با گرفتن شرح حال و معاینه فیزیکی می‌تواند بیماری را تشخیص دهد.رادیوگرافی در 50 درصد موارد است بنابراین جهت تشخیص معمولاً نیاز به انجام سی تی اسکن و ام آر آی می باشد.

درمان بستگی به اندازه و بزرگی ضایعه غضروفی دارد.در موارد خفیف معمولاً استراحت و بی حرکتی موقت کافی است و گاها تزریق کورتون و فیزیوتراپی نیزمی تواند کمک کننده باشد.

شایع‌ترین روش جراحی جهت درمان ضایعه غضروفی آرتروسکوپی مچ پا می باشد که به کمک دوربین و وسایل مخصوص محل ضایعه تمیز شده و با تکنیک میکروفراکچر(ایجاد شکستگی های میکروسکوپی) اجازه داده می شود که محل ضایعه توسط لخته خون که حاوی پروتئین و سلولهای رشد است ترمیم شود.این تکنیک تقریباً در 85 درصد موارد موفقیت آمیز است.

گاهی جهت ترمیم غضروف نیاز به انجام جراحی های بزرگتر است که می‌تواند از انجام پیوند استخوان گرفته تا کاشتن غضروف و استخوان به صورت همزمان از زانوی خود بیمار یا کسانی که اهدای عضو کرده اند باشد.میزان بهبود بستگی به اندازه ضایعه و نوع جراحی انجام شده دارد.