شکستگی متاتارس ها

در ناحیه پا 5 متاتارس داریم ، بسته به اینکه کدام متاتارس و کدام ناحیه از آن دچار شکستگی شده باشند درمان متفاوت است.

علائم شامل درد ، تورم و عدم توانایی در راه رفتن است.
تشخیص بیماری با معاینه بالینی و انجام رادیوگرافی امکان پذیر است.

متاتارس اول که به انگشت شست پا متصل است ، اهمیت ویژه ای دارد. بنابراین اکثر شکستگی‌های متاتارس اول نیاز به جراحی دارد.
شکستگی در ناحیه متاتارس های میانی شامل 2-3-4 معمولاً نیاز به جراحی ندارد مگر اینکه جابجایی خیلی زیاد داشته باشند.
شکستگی متاتارس پنجم درمان متفاوتی دارد. بدلیل خونرسانی ضعیف استخوان ، احتمال جوش نخوردن بیشتر از بقیه موارد است. شکستگی متاتارس 5 بیشتر طی فعالیت های ورزشی رخ می دهد و نوع خاصی از آن به نام شکستگی جونز
(jones fracture ) درمان مشکلی دارد و احتمال جوش نخوردن در این ناحیه زیاد است و اکثر موارد شکستگی در این ناحیه نیاز به جراحی دارد.
در صورت عدم جراحی بیمار 6-8 هفته باید گچ یا بوت داشته باشد و شش هفته وزن نگذارد. با تمامی این شرایط احتمال بهبود حدود 70 درصد است .
بعبارت دیگر در شکستگی های جونز( در ناحیه ی ابتدایی متاتارس 5 ) ،جراحی حدود 95 درصد موفقیت دارد و جراحی در این ناحیه ترجیح داده می شود.