روماتیسم مفصلی مچ پا

روماتیسم اثرات مخربی روی مچ پا دارد. این اثرات از یک تورم ساده تا تخریب کامل مفصل میتواند باشد.
تورم مچ پا گاهی بسیار دردناک بوده و بیمار توان راه رفتن ندارد. حتی با درگیرشدن شست پا ،انحراف شست و هالوس والگوس یا بونیون ایجاد میشود.

علایم شامل:
  • سفتی و خشکی مفصل
  • ضعف اندام
  • از بین رفتن قوس کف پا و صاف شدن آن
  • بونیون یا هالوس والگوس (کج شدن شست پا)
  • دفورمیتی و خمیده شدن سایر انگشتان

هدف از درمان دو مسئله است:
  1.  حفظ پایداری پا و جلوگیری از تخریب بیشتر
  2. به بیمار کمک شود که بتواند راحت کفش بپوشد و بدون درد راه برود.
متاسفانه هر چه دفورمیتی و تغییر شکل پا بدتر شود ، درمان غیر جراحی کمتر مؤثر خواهد شد.جراحی انگشتان معمولا زودتر نیاز میشود تا از تخریب مفصل انگشتان جلوگیری شود.
در صورت درگیری شست پا ،اگر در مراحل اولیه باشد میتوان دفورمیتی را اصلاح کرد ،در غیر اینصورت مطمئن ترین روش جراحی ،فیوژن یا همان خشک کردن مفصل شست است.در صورت درگیری مفاصل انگشتان کوچک ، برداشتن سر استخوان متاتارس ها توصیه میشود.

روماتیسم همچنین میتواند ناحیه پشتی پا و مچ پا را درگیر کند. که نتیجه آن صاف شدن کف پا می باشد.در صورت تشخیص بیماری در مراحل اولیه بهتر است درمان جراحی انجام شود تا از تشکیل دفورمیتی جلوگیری کنیم.زیرا با پیشرفت بیماری و دفورمیتی شدید درمان جراحی مشکلتر خواهد بود، هرچند امکان پذیر است و می‌توان با استفاده از خشک کردن مفاصل پا ،شکل پا را به حالت نزدیک به طبیعی برگرداند.زمانی که روماتیسم مفصلی مچ پا را درگیر کند بهترین درمان جراحی ، انجام تعویض مفصل مچ پاست.هر چند در برخی از موارد خشک کردن یا فیوژن مچ پا نیز کمک‌کننده است ، با این وجود اکثر بیماران ترجیح می‌دهند که عمل جراحی تعویض مفصل مچ پا را جهت حفظ حرکت داشته باشد.

البته این که در این بیماری مفاصل متعدد گرفتار است ، بهتر است تعویض مفصل انجام شود به شرط اینکه استخوان کافی و شرایط کافی بیمار جهت انجام تعویض مفصل داشته باشد.