آسیب تاندون پرونئال

تاندون های پرونئال، دو تاندون هستند که در ناحیه خلفی قوزک خارجی قرار دارند.آسیب های تاندون پرونئال بیشترحین ورزش یا افتادن اتفاق می افتد.
گاهی آسیب تاندون پرونئال به صورت در رفتگی تاندون دیده می‌شود که در نتیجه دررفتگیهای مکرر تاندون پرونئال، پارگی آن رخ میدهد.
بنابراین زمانی که در رفتگی تاندون به صورت حاد دیده شود، نیاز به ترمیم جراحی دارد تا از این عارضه جلوگیری شود.

علائم آسیب تاندون پرونئال شامل موارد زیر است:
  • احساس ناپایداری در ناحیه خلفی خارجی مچ پا
تشخیص آسیب تاندون پرونئال با معاینه فیزیکی و لمس امکانپذیر است. ام آر آی ممکن است جهت تعیین میزان پارگی نیاز باشد.

زمانی که پارگی وآسیب تاندون پرونئال تشخیص داده شد ،درمان صحیح باید انجام شود.
در موارد آسیب حاد، استراحت و استفاده از بریس و بوت میتواند کمک کند.و سپس فیزیوتراپی لازم است.جهت کمک به تاندون ، گذاشتن کفی وج دار داخل کفش مفید است.
در صورت ادامه درد ،جراحی لازم است که تاندون پاره شده ترمیم میشود.
در موارد پارگیهای شدید ،ممکن است نیاز به استفاده از تاندون جدید باشد که با این عمل جابجایی تاندون ( تاندون ترانسفر ) ،جایگزینی آن انجام میشود.
در برخی موارد نیز از آلوگرافت استفاده میکنیم .( از بانک پیوند )